Kategorier

Retur- och reklamationspolicy

  1. Reglerna definierar det förfarande för hantering av klagomål som är gemensamt för alla klagomål som skickas till säljaren, särskilt klagomål angående produkter, försäljningsavtal, elektroniska tjänster och andra klagomål relaterade till driften av säljaren eller onlinebutiken.
  2. Ett klagomål kan lämnas in, till exempel:
    1. skriftligt till följande adress: Magazynowa 8, 85-790 Bydgoszcz;
    2. i elektronisk form via e-post till följande adress: [email protected].
  3. Sändning eller retur av produkten som en del av reklamationen kan ske till följande adress: Magazynowa 8, 85-790 Bydgoszcz.
  4. Det rekommenderas att i beskrivningen av klagomålet tillhandahålla: (1) information och omständigheter angående föremålet för klagomålet, i synnerhet typen och datumet då oegentligheter eller bristande överensstämmelse med avtalet inträffade; (2) begära sättet att bringa avtalet i överensstämmelse eller ett uttalande om prisavdrag eller frånträde från avtalet eller annat krav; och (3) kontaktuppgifter för klaganden - detta kommer att underlätta och påskynda behandlingen av klagomålet. Kraven i föregående mening är endast rekommendationer och påverkar inte effektiviteten av klagomål som lämnas in utan den rekommenderade beskrivningen av klagomålet.
  5. I händelse av en ändring av kontaktuppgifterna som lämnats av klaganden under behandlingen av klagomålet är han skyldig att meddela Säljaren om det.
  6. Klagomålet kan åtföljas av bevis (t.ex. foton, dokument eller produkten) relaterade till ämnet för klagomålet. Säljaren kan också be den klagande att tillhandahålla ytterligare information eller skicka bevis (t.ex. foton) om detta underlättar och påskyndar säljarens prövning av klagomålet.
  7. Säljaren kommer att svara på klagomålet omedelbart, senast inom 14 kalenderdagar från dagen för mottagandet.
  8. Grunden och omfattningen av Säljarens lagstadgade ansvar definieras av allmänt tillämpliga lagar, särskilt i civillagen, lagen om konsumenträttigheter och lagen om tillhandahållande av elektroniska tjänster av den 18 juli 2002 (Dz.U. No. 144, punkt 1204, med ändringar). Nedan finns ytterligare information om säljarens ansvar för produktens överensstämmelse med försäljningsavtalet enligt lag:
    1. I fallet med ett klagomål på en produkt som köpts av kunden på grundval av ett försäljningsavtal som ingåtts med säljaren fram till den 31 december 2022, ska de specificera bestämmelserna i civillagen i den lydelse som gäller fram till den 31 december 2022 , särskilt artiklarna 556-576 i civillagen. Dessa bestämmelser specificerar särskilt grunden och omfattningen av Säljarens ansvar gentemot Kunden om den sålda Produkten har ett fysiskt eller juridiskt fel (garanti). Enligt art. 558 § 1 i civillagen utesluts Säljarens ansvar enligt garantin för Produkten som köpts i enlighet med föregående mening gentemot Kunden som inte är konsument.
    2. Vid klagomål på en Produkt köpt av Kunden på grundval av ett Försäljningsavtal som ingåtts med Säljaren från den 1 januari 2023 gäller bestämmelserna i konsumenträttslagen i den lydelse som gäller från den 1 januari 2023 , särskilt artiklarna 43a - 43g i konsumenträttslagen, ska ange. Dessa bestämmelser specificerar i synnerhet grunden och omfattningen av Säljarens ansvar gentemot konsumenten i händelse av att Produkten inte följer Försäljningsavtalet.
  9. Utöver det lagstadgade ansvaret kan en garanti beviljas för Produkten - detta är ett avtalsenligt (tilläggs)ansvar och kan användas när Produkten täcks av garantin. Garantin kan beviljas av en annan enhet än säljaren (t.ex. av en tillverkare eller distributör). Detaljerade villkor för ansvar enligt garantin, inklusive uppgifter om den enhet som ansvarar för genomförandet av garantin och den enhet som har rätt att använda den, finns i beskrivningen av garantin, t.ex. i garantikortet eller på annan plats angående beviljande av garanti. Säljaren anger att i händelse av bristande efterlevnad av Produkten med avtalet har Kunden rätt till rättsmedel från och på Säljarens bekostnad enligt lag och att garantin inte påverkar dessa rättsmedel.
  10. Bestämmelserna om konsumenten i punkt 6.8.2 i föreskrifterna gäller även för kunden som är en fysisk person som ingår ett avtal som har direkt anknytning till dess affärsverksamhet, när innehållet i detta avtal visar att det inte har en yrkesmässig karaktär för den personen, särskilt till följd av föremålet för dess affärsverksamhet, tillgänglig på grundval av bestämmelserna om den centrala registreringen och information om ekonomisk verksamhet.